יום שבת, 30 ביולי 2011

צילום אדריכלות ועיצוב פנים (מתוך מגזין בניין ודיור)

לזרום עם התכנון

התכנית לשיפוץ הבית, שקיבלה תפנית כאשר התגלה חלקו הפנימי של גג הרעפים, עזרה לתקציב המוגבל


מאת: טלי הרדאבל
צילום: אלעד שריג
אדריכלות: רינה דוקטור , שטח הבית: 170 מ"ר
"החיים הם מה שקורה לך כשאתה מתכנן תכניות אחרות", כתב ג'ון לנון, ומה שנכון לחיים נכון גם בתכנון ובבנייה. האלמנט המרשים ביותר בבית הוותיק והמשופץ במושב בשרון הוא דווקא אלמנט שלא היה מתוכן בתחילה, והתגלה, באופן אקראי, בשלב ההריסה שקדם לתחילת השיפוץ. אין צורך להתאמץ ולהביט למעלה בשביל לחוש בהשפעת התקרה – אלמנט אותנטי של תקרה משולשת עמוקה הנתמכת בקורות עץ אלכסוניות. החלל נדיב המידות היה מכוסה במשך עשרות שנים בתקרת רביץ פשוטה, וברגע שזו הוסרה והתגלתה תחתית הרעפים, היה ברור לאדריכלית ולבני הבית כי את היופי הזה צריך לשמור. פנים הרעפים צופה בגבס ונצבע בלבן, הקורות התומכות רק נצבעו בלבן, וסיבי העץ הגולמי נותרו בולטים ותורמים לאווירה האותנטית והמחוספסת.
לגינת הבית מראה טבעי כאילו היה שם מאז ומעולם.

אין צורך להתאמץ ולהביט למעלה כדי לחוש בהשפעת התקרה – אלמנט אותנטי של תקרה משולשת עמוקה הנתמכת בקורות עץ אלכסוניות

המראה הגס והפראי שהתקבל בבית הוא חלק מהרצונות האסתטיים שהיו מלכתחילה, לצד מוטו של עיצוב פשוט וכפרי, דרישה לבית פונקציונאלי ונתון משמעותי נוסף – עבודה עם תקציב לא גדול. בית המושבות הישן הוגדל רק בכ-10 מ"ר, ולמעשה המעטפת החיצונית כמעט לא השתנתה, למעט פריצת חלונות חדשים והגדלת פתחים לטובת שמירה על קשר טוב, נגיש ונוח עם סביבת החוץ. אפילו רעפי הבטון המקוריים לא הוחלפו, והחזית נותרה נאמנה למדי לבסיס, אולם פנים הבית עבר מהפכות גדולות, פונקציות הוזזו ממקומן והחללים הותאמו לצורכי המשפחה, זוג עם שלושה בנים מתבגרים.

"בשביל לקבל בית טוב צריך לקוח טוב", אומרת רינה דוקטור, האדריכלית שתכננה את הבית. "אני יודעת לתת, אבל צריך לדעת לקבל. הקטע הגדול כאן הוא האישיות של בעלת הבית – יצאנו יחד להרפתקה אבל לא ידענו לאן נגיע. הרבה דברים שזרקתי לאוויר היא לקחה, כמו הרעיון של הגג והתקרה החשופה. למשל, את קירות חדרי הרחצה חיפינו באריחי קרמיקה לבנים חלקים ופשוטים בגודל 15X15 ס"מ, ובאזורים שלא נרטבים באופן ישיר פשוט צבענו את הקיר בצבע רחיץ, במקום אריחים, כדי להכניס צבע ולשמור על האסתטיקה המבוקשת – בית שיהיה כפרי. במקרה הזה, הבית הוביל אותנו עם התכנון".



תקריב על אחת מהפינות במטבח

החזית האחורית של הבית. צילום אלעד שריג

הדיירים ביקשו עיצוב פשוט וכפרי, בית פונקציונאלי ונתון משמעותי נוסף – עבודה עם תקציב לא גדול

האווירה הנוסטלגית מתחילה כבר עם הכניסה לבית, דרך דלת מזוגגת בזכוכית צלב ברוח ימי סבתא, שיוצרת בבית חגיגה של אור, בעיקר בשעות אחר הצהריים, כשהשמש מרצדת דרך הזכוכית גדולת הממדים. אזורי המחיה בבית מתוכננים באופן מחובר ופתוחים זה לזה, אם כי ברור כי לבו של הבית הוא המטבח, בגלל עיסוקה של בעלת הבית, שמתפעלת קייטרינג פרטי. אחד הפריטים היקרים ביותר בבית הוא תנור אפייה מקצועי ומסיבי. אלמנט מקורי במטבח הוא מקרר שנשמר מתקופת טרום השיפוץ, אולם עבר רענון עיצובי מדליק. דלתותיו נצבעו בצבע של לוחות בית ספר, וכעת אפשר לשרבט ולקשקש עליו ולכתוב רשימת מכולת.


זוויות שונות במטבח הבית ששופץ בתקציב נמוך במיוחד.

עיצוב כמעט נזירי בחדר השינה מתאים לתפיסת הסגנון הכפרי השולט בבית. צילום אלעד שריג


פריטים ייחודיים נוסכים על המטבח אווירה נעימה, ובהם מוזאיקה יצוקה המשמשת כמשטח עבודה במקום שיש, חלל הפנים של הארונות, שמצויר ביד בדוגמאות עלים וזיתים שיצרה דוקטור, וגימיק: על קורות התקרה התחתונות הותקנה צנרת נחושת שבתוכה מובל חיווט למנורות המטבח. הצנרת הייחודית, התלויה בצורה חופשית על התקרה וגלויה לעין כול, תורמת למראה האותנטי.

 גם בחדר הנילדים שולט עיצוב הפנים הנדרש בלבד. עיצוב צנוע ומינימליסטי המשאיר מקום. צילום אלעד שריג


נגיעות נוספות המשובצות ברחבי החללים מנוגדות לסגנון הכפרי השליט בבית

את המטבח ממשיכים פינת אוכל בהירה וסלון מרוצף אבן ומרושת בחלונות גדולים ממוסגרים בפרופיל בלגי דק. הסלון מרוהט בספה לבנה, והיא זוכה לניגוד משלים של ספה ירוקה בוהקת ובולטת, שיוצרת כתם צבע עז המתכתב עם הגינה המוריקה שבחוץ.
נגיעות נוספות המשובצות ברחבי החללים מנוגדות לסגנון הכפרי השליט בבית, ובהן מראת רוקוקו זהובה ועתירת פיתוחים התלויה בשירותי האורחים ומוסיפה עניין.

הבית בנוי על יחידת משק רחבת ידיים, ששטחה תורם לתחושה האוורירית והמשוחררת. ההתמודדות עם תכנון חצר כה גדולה וטיפול בה הייתה מורכבת, אולם התוצאה היא גן השזור בבית, ולהפך. הגן הוא חלק אינטגרלי ממרקם החיים בבית, ואפילו מחדרי השינה אפשר לצאת אליו בצורה ישירה, לצד חלונות גדולים ורבים שפונים לגן. חצר הבית המטופחת תוכננה לא כגינה סטנדרטית עם דשא, אלא כגינה בסגנון פרובנס. במקום דשא פוזר חצץ ורוד והותקנה בריכה אקולוגית.
"מפאת חוסר בתקציב, העבודה על הבית לא נעשתה בבת אחת", אומרת דוקטור. "אני אוהבת פרויקטים כאלה, כי אז הדמיון ממשיך לפעול".

חדרי האמבטיה בבית. פתח רחב לגינה מאוורר את החדר הרטוב וטובל אותו באור.
.
.
הכתבה באדיבות www.bvd.co.il - פורטל עיצוב הבית מבית המגזין "בניין ודיור"

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה