יום שבת, 21 במאי 2011

צילום אדריכלות ועיצוב פנים (מתוך מגזין בניין ודיור)

משתיים יוצאת אחת

הרעיון של חיבור בין שתי דירות היה נכון. כל אחד מאזורי הדירה המחודשת חלש על אחת הדירות שהיו בעבר נפרדות


מאת: אפרת בראשי
צילום: אלעד שריג
אדריכלות: סטודיו k1p3 - קארינה טולמן ופיליפ טומאנק , שטח: 180 מ"ר
זוג בשנות השבעים לחייהם החליטו אחרי 40 שנה של מגורים בכפר שמריהו לעבור לגור בדירה בתל אביב. המעבר הותנה בכך שפנים הבית יהיה מרווח ושמהחוץ הנשקף פנימה תיראה צמחייה ולא גגות העיר האפורים טבולים בערפיח. האדריכלים טולמן וטומאנק התחשבו בדרישות הלקוחות ויותר מכך, טרם תחילת הבנייה הם למדו להכיר את צורכי הזוג, כולל כל הפריטים וחפצי האמנות שאותם ביקשו להעביר מהווילה לדירה.
                                         
                                          צילום אלעד שריג



החלל שנמצא כמתאים הורכב למעשה משתי דירות, ומלבד המעטפת נהרסו כל קירות הפנים. לאחר השיפוצים, או יותר נכון לומר הבנייה מחדש, הסתבר שהרעיון של חיבור הדירות היה נכון - כל אחד מאזורי הדירה המחודשת חלש על אחת הדירות שהיו נפרדות בעבר. על שטח של אחת  הותאמו החללים הציבוריים, מטבח, פינת אוכל סלון ויחידת מגורים לעוזרת. בשטח השני -*רוכזו האזורים הפרטיים. החיבור בין שתי הדירות אפשר לאדריכלים לתכנן מעבר רחב במיוחד בין שני האגפים (1.50 מטר), המזכיר מידות של בית פרטי.

המעבר היה מותנה בכך שפנים הבית יהיה מרווח ומהחוץ הנשקף פנימה תיראה צמחייה ולא גגות העיר האפורים טבולים בערפיח

הדירה ממוקמת בקומה ראשונה בבניין משנות החמישים. הדיירים מציינים כי הסיבה שהחליטו לגור בקומה נמוכה היא כדי שיוכלו לראות את הירק והעצים המקיפים את בניין ולא לצפות על גגות העיר מלמעלה.

הדירה מחולקת לצורות שונות של חללים הקשורים ביניהם, והשימוש בהם מתבצע על פי צרכים משתנים. "אנחנו אוהבים קירות", מציינת טולמן. "לדעתי בית צריך להיות מורכב מקירות ומיחידות מפרידות שמסייעות להגדיר את הפונקציות". בדירה הזאת במיוחד היה צורך לתכנן מקום גם לציורי האמנות.
                                          צילום אלעד שריג

חלל המגורים מבוסס על זוויות קהות, וכמו הקירות כך גם הריהוט המודולרי עשוי באותה צורניות שמוסיפה לתחושת התנועה בדירה

חלל המגורים המבוסס על זוויות קהות, וכמו הקירות כך גם הריהוט המודולרי של מינוטי (Minotti), עשוי באותה צורניות המוסיפה לתחושת התנועה בדירה. הקירות הזוויתיים מודגשים באמצעות מדפים רצים בצורות שונות שעוצבו על ידי האדריכלים. אלה תורמים לתנועה בחלל הגדול המושך את הנכנס פנימה ומשמשים כפלטפורמה לחפצי האמנות והעיצוב של דיירי הבית. מהסלון צופים מבעד לחלונות פנורמיים אל שפע של צמחייה המעניקה תחושה של גינה פרטית, המזכירה לדיירים את שהיה להם בכפר, במיוחד כשכל החלונות נכנסים לתוך כיס בקיר ויוצרים הרגשה של חוץ למרות ההימצאות בפנים.

המטבח, שממוקם מאחורי הסלון, צופה גם הוא לצמחייה שכל כך חשובה לדיירים. ממנו קיים מעבר ליחידת הדיור של העוזרת, שלה כניסה נפרדת לדירה מחדר המדרגות של הבניין. עיצובו של המטבח הותאם אישית לממדי הפועלים בו. גובה משטחי העבודה, העשויים קוריאן לבן עם נגיעות נירוסטה, הונמך ל-85 ס"מ. בנוסף לשלושה משטחי עבודה, סביב המטבח ישנו דלפק רחב המחבר בין המטבח לסלון. תכנון זה מאפשר עבודה והימצאות של כמה נוכחים בחלל מבלי לחוש צפיפות. טולמן וטמאנק עיצבו את הריהוט בפינת האוכל במיוחד לדיירים המרבים לארח, כשהם מתאימים לכיסאות של המעצב אירו סארינן  (Eero Saarinen)שולחן אובלי בצבע פוקסיה שהולך ונעשה צר בצדדים ותואם את החלל הצר יחסית שבו הוא נמצא.

מהסלון צופים מבעד לחלונות פנורמיים אל שפע של צמחייה, המעניקה תחושה של גינה פרטית, המזכירה לדיירים את שהיה להם בכפר

המעבר הרחב שבין האזור הפרטי לציבורי נסגר לפי הצורך בדלתות צירים המסתובבות ב-180 מעלות לשני הצדדים. חדר השינה של הזוג המעוצב בסגנון נקי ואלגנטי מכיל פריטי מעצבים שהפכו לאייקונים בתחום העיצוב, כגון גופי תאורת באוהאוס של המעצב הגרמני וילהלם ווגנפלד (Wilhelm Wagenfeld) וריהוט עץ של המעצב והאדריכל האיטלקי גיו פונטי (Gio Ponti). חדר הארונות, המשתרע על שטח של 11 מ"ר, נפתח בדלת מסתובבת שכל צדה הפנימי הוא מראה המעצימה את החלל כשהיא פתוחה.

בחדר הרחצה של הזוג - הפתעה. גינת סחלבים השתולים בתוך עציצים על מצע חלוקי נחל וההופכים את החלל לפינת חמד. בעלת הבית ביקשה מהאדריכלים גינה, למרות העובדה שמדובר בדירה ולא בית קרקע. לפיכך עמדו האדריכלים באתגר קריאיטיבי במיוחד ויצרו לה גינה יוצאת דופן. "זהו אזור שאני מרבה לשהות ולא רק למטרת ניקיון הגוף", מציינת בעלת הבית. "יש שם ספסל נוח ותחושה נעימה כך שכיף לי לשבת שם עם הלפטופ ולבלות את זמני הפנוי". בשאר האזור הפרטי של הדירה ישנו חדר כביסה, משרד ביתי המשמש כחדר שינה עבור הנכדים המבקרים בתדירות גבוהה וחדר רחצה צמוד שטוף אור, כשהארונות הירוקים שנבחרו בחלל זה מתכתבים עם הירק שבחוץ.
                                                            צילום אלעד שריג

בחדר הרחצה של הזוג - הפתעה. גינת סחלבים השתולים בתוך עציצים על מצע חלוקי נחל וההופכים את החלל לפינת חמד

"אנחנו לא עובדים לפי סגנון קבוע", מסכמת טולמן. "בדירה האמורה שמנו דגש על פתיחת החללים ביחס לעצמם וביחס לחוץ, עם משחקי טקסטורות מתונים".

הכתבה באדיבות www.bvd.co.il - פורטל עיצוב הבית מבית המגזין "בניין ודיור"

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה